Elk jaar neemt het aantal elektronische betalingen toe. Ook bij hotels. Slechts een enkeling betaalt nog cash. Zo zijn er (vaak oudere) gasten die elektronisch betalen wantrouwen of gasten waarbij het thuisfront niets mag weten van de overnachting. Of die vanwege een beperkt budget liever cash gebruiken omdat ze dan een beter overzicht hebben van hun uitgaven. Alleen voor die kleine groep laat je de kassa nog echt rinkelen.
Waarom moeilijk doen met biljetten en munten als je met één druk op de knop, een touch of een slide kunt betalen? Oké, fooi verplicht elektronisch laten afrekenen, gaat misschien (nog) wat ver, maar in alle andere gevallen heeft cash echt afgedaan. Of heeft contant betalen toch potentie? GuestCompass zoekt het uit.
Eigenlijk geeft contant geld vooral gedoe. Oké, je hebt met bankbiljetten en munten nooit last van een (stroom)storing, maar verder is cash onhandig. Denk aan gasten die geld moeten wisselen en pinautomaten die gesloten zijn. Of de grotere kans op diefstal en fouten bij het afrekenen. Bij elektronisch betalen heb je daar allemaal geen last van. Bovendien is het ook nog eens sneller en geven gasten gemakkelijker meer uit. Drie maal raden wat jouw voorkeur heeft ;-)?
De cijfers spreken voor zich. In 2019 waren er in Nederland 4,74 miljard elektronische betalingen, waarvan 69 procent contactloos. Meer en meer hotels stappen daarom over op ‘pin only’ en met alle nieuwe techniek kan dat ook prima. Alleen de grote hotels met veel internationale gasten blijven cash accepteren. Voor de rest geldt: cash is out, contactloos is in.
Munten en biljetten zijn er straks niet meer in hotels, zo denkt een meerderheid van ons expertpanel. “Cash wordt steeds minder populair en de meeste betalingen vinden al vooraf plaats”, aldus een van onze panelleden.
Ook een meerderheid van de hotelgasten denkt dat cash betalen niet meer per se hoeft in hotels. Of ze dat jammer vinden en hoe ze het liefst betalen, daar doen ze geen uitspraken over.
Pinnen, contactloos betalen: voor de meeste Nederlandse gasten is het geen enkel probleem. Als hotel kun je daarom eenvoudig overstappen op ‘pin-only’. Dat is veiliger, makkelijker en – als het even meezit – winstgevender. Gasten laten hun geld makkelijker digitaal rollen. Geen gedoe meer met wisselgeld dus. Tenzij je veel internationale gasten hebt. Die houden meer van contant en niet van ‘cashless’. Althans, nog niet.