Woonstichting De Key en GuestCompass draaien momenteel een pilot met “keyless” deuren. Dankzij deze elektronische deursloten openen studenten de deuren van hun wooncomplex én van hun eigen appartement met hun smartphone.
De Key maakt al enkele jaren gebruik van GuestCompass voor ruim 20 wooncomplexen met 7000 studentenwoningen. Met GuestCompass voorziet De Key studenten van belangrijke wooninformatie op maat. Bijvoorbeeld over huisvuil, faciliteiten en over geplande onderhoudswerkzaamheden. Maar met deze pilot gaat de samenwerking nog een stap verder: met GuestConnect van GuestCompass kunnen studentbewoners nu zonder sleutels hun gebouw en eigen appartement binnengaan.
Het De Key complex aan de Prins Hendrikkade waar deze “keyless” pilot loopt omvat 130 studentenwoningen. Die zijn samen goed voor maar liefst 2.000 bewonerswisselingen per jaar, omdat het internationale studenten betreft die relatief kort in Amsterdam studeren. Dat betekent dat er gemiddeld vier keer per jaar twee sleuteloverdrachten plaatsvinden! Dit was vroeger een ongelofelijk tijdverslindende klus. Per student moest bij aankomst én vertrek immers een afspraak gemaakt worden. Dankzij deze pilot is dat straks verleden tijd.
In het complex aan de Prins Hendrikkade heeft GuestCompass in eerste instantie 10 short stay student appartementen aangesloten op het GuestConnect platform. Dit is een merkonafhankelijk authenticatieplatform waarin we niet alleen de toegang tot deuren regelen, maar ook domotica bieden. Denk daarbij aan verlichting, thermostaat, energieverbruik, gordijnen open/dicht etc. Omdat het complex aan de Prins Hendrikkade uit zowel oude gebouwen als nieuwbouw bestaat, konden we verschillende situaties en sloten tegelijk testen. De pilot wees uit dat het keyless systeem veel voordelen oplevert.
De studenten krijgen twee weken voor aankomst een e-mail met een registratieformulier. Na de registratie heeft de student direct toegang tot de deuren van het complex en de eigen woning. In de app is dat goed zichtbaar, omdat de sleutels dan van grijs naar blauw kleuren. Een bijkomend voordeel is dat studenten een week voordat hun huurcontract afloopt via de app kunnen zien hoelang de sleutels nog functioneren. En studenten hebben altijd hun smartphone bij zich, dus hoeven niet bang te zijn om een sleutel te vergeten of te verliezen.
Voor de beheerders van de gebouwen zijn de voordelen eigenlijk nog groter:
- Geen sleuteluitgiftes
- Vanaf kantoor is te zien of studenten aangekomen zijn
- Nooit meer cilinders uitboren omdat een sleutel kwijt is
- Schoonmakers krijgen toegang op de schoonmaakdag en hoeven geen sleutels op te halen
- Je kan zien of de schoonmaker al geweest is
- Studenten weten precies wanneer de huurperiode afgelopen is, iets waar nogal eens onduidelijkheid over was
Het authenticatieplatform GuestConnect kan deuren openen via verschillende protocollen. Afhankelijk van de situatie maken we daarin een keuze. Zo hebben voordeuren in wooncomplexen vaak al een elektronische sluitplaat, waarmee studenten vanuit hun kamer de voordeur kunnen openen als er iemand voor de deur staat. Die voordeursloten hoeven niet vervangen te worden, maar sluiten we aan op GuestConnect. Indien veel deuren bij elkaar in de buurt aangesloten moeten worden, zoals de appartement voordeuren en slaapkamerdeuren op de Prins Hendrikkade, gebruiken we het KNX protocol. KNX is een open standaard voor gebouwautomatisering. Voor opzichzelfstaande deuren die elektronisch geopend moeten worden, gebruiken we een IoT device (internet of things).
een merkonafhankelijk authenticatie platform
De pilot is een groot succes. De techniek werkt goed, studenten zijn tevreden over het gemak en beheerders geven aan veel minder tijd kwijt te zijn aan vragen en geregel. Als volgende stap gaan we nu vier bestaande woontorens en een nieuw te bouwen wooncomplex keyless maken!
Mail of bel ons gerust als je meer informatie wil of ook geïnteresseerd bent in een pilot. We vertellen je graag meer over de keyless mogelijkheden maar ook over de domotica oplossingen.