Marjolein van der Kaay zoekt het uit

Marjolein peilt:

Kun je in 2025 nog cash betalen in hotels?

”Nee, meestal niet. Alleen hotels met veel internationale gasten accepteren nog contant geld. Zo blijkt uit een rondgang van GuestCompass.

Juli 2020 column 2/10  

Waarom moeilijk doen met biljetten en munten als je met één druk op de knop, een touch of een slide kunt betalen? Oké, fooi verplicht elektronisch laten afrekenen, gaat misschien (nog) wat ver, maar in alle andere gevallen heeft cash echt afgedaan. Of heeft contant betalen toch potentie? GuestCompass zoekt het uit.

Onze observaties

Elk jaar neemt het aantal elektronische betalingen toe. Ook bij hotels. Slechts een enkeling betaalt nog cash. Zo zijn er (vaak oudere) gasten die elektronisch betalen wantrouwen of gasten waarbij het thuisfront niets mag weten van de overnachting. Of die vanwege een beperkt budget liever cash gebruiken omdat ze dan een beter overzicht hebben van hun uitgaven. Alleen voor die kleine groep laat je de kassa nog echt rinkelen.

Voor- en nadelen van cash betalen

Eigenlijk geeft contant geld vooral gedoe. Oké, je hebt met bankbiljetten en munten nooit last van een (stroom)storing, maar verder is cash onhandig. Denk aan gasten die geld moeten wisselen en pinautomaten die gesloten zijn. Of de grotere kans op diefstal en fouten bij het afrekenen. Bij elektronisch betalen heb je daar allemaal geen last van. Bovendien is het ook nog eens sneller en geven gasten gemakkelijker meer uit. Drie maal raden wat jouw voorkeur heeft ;-)?

Voor- en nadelen van cash betalen

Eigenlijk geeft contant geld vooral gedoe. Oké, je hebt met bankbiljetten en munten nooit last van een (stroom)storing, maar verder is cash onhandig. Denk aan gasten die geld moeten wisselen en pinautomaten die gesloten zijn. Of de grotere kans op diefstal en fouten bij het afrekenen. Bij elektronisch betalen heb je daar allemaal geen last van. Bovendien is het ook nog eens sneller en geven gasten gemakkelijker meer uit. Drie maal raden wat jouw voorkeur heeft ;-)?

Onze visie

De cijfers spreken voor zich. In 2019 waren er in Nederland 4,74 miljard elektronische betalingen, waarvan 69 procent contactloos. Meer en meer hotels stappen daarom over op ‘pin only’ en met alle nieuwe techniek kan dat ook prima. Alleen de grote hotels met veel internationale gasten blijven cash accepteren. Voor de rest geldt: cash is out, contactloos is in.

 

Welke trends zien wij?

Nederland is weliswaar koploper, maar ook in andere landen neemt het aantal elektronische betalingen (flink) toe. Zo is in Groot-Brittannië inmiddels een derde van de betalingen contactloos (cijfers 2019). Logisch dat het aantal ‘cashless’ hotels dan ook groeit. Vooral in Scandinavië kiezen steeds meer hotels voor volledig digitaal.

”Kun je nog met cash betalen in hotels in 2025”.

 

Wat zegt ons panel?

Munten en biljetten zijn er straks niet meer in hotels, zo denkt een meerderheid van ons expertpanel. “Cash wordt steeds minder populair en de meeste betalingen vinden al vooraf plaats”, aldus een van onze panelleden.

Ook een meerderheid van de hotelgasten denkt dat cash betalen niet meer per se hoeft in hotels. Of ze dat jammer vinden en hoe ze het liefst betalen, daar doen ze geen uitspraken over.

Pinnen, contactloos betalen: voor de meeste Nederlandse gasten is het geen enkel probleem. Als hotel kun je daarom eenvoudig overstappen op ‘pin-only’. Dat is veiliger, makkelijker en – als het even meezit – winstgevender. Gasten laten hun geld makkelijker digitaal rollen. Geen gedoe meer met wisselgeld dus. Tenzij je veel internationale gasten hebt. Die houden meer van contant en niet van ‘cashless’. Althans, nog niet.

Meer over ons panel

Samen met een panel van zeven uiteenlopende hotelexperts verkennen wij de hotelvoorzieningen van de toekomst. Daarnaast hebben we 482 hotelgasten in Nederland en België naar hun mening over die voorzieningen gevraagd.

GERELATEERD NIEUWS


Gebruikt je hotel nog een kamermap in 2025?

Gebruikt je hotel nog een kamermap in 2025?

Nee; hotelgasten informeer je beter en sneller digitaal en online, blijkt uit onderzoek van GuestCompass.

Het cruiseschip als voorbeeld

Het cruiseschip als voorbeeld

Covid-19, welke drie inzichten kunnen we overnemen van het cruise schip.

Chat of whatsapp

Chat of whatsapp

De meeste online kanalen zijn gemaakt om te zenden. Denk aan websites en e-mail, maar ook Facebook en Twitter. Daarmee is een online ...

©® 2020 GuestCompass

©® 2020 GuestCompass