Marjolein van der Kaay zoekt het uit

Marjolein peilt:

Heeft je hotel nog een kamertelefoon in 2025?

Heeft de hotelkamertelefoon nog potentie in 2025 of belandt hij in de prullenbak? We analyseren trends, voor- en nadelen en polsen gasten plus hotelexperts.

Column sept 2020 

‘Voor receptie toets 9’. De meeste hotelkamers hebben ergens op een kaartje of sticker deze zin staan. Maar hoe vaak gebruikt een hotelgast die lijn nog? Wordt de telefoon op de kamer überhaupt wel gebruikt? We zijn immers verknocht aan onze smartphone en stembesturing is in opkomst. Dus… heeft die kamertelefoon nog toekomst of kan hij in de prullenbak?

Onze observaties

Hotelgasten gebruiken de kamertelefoon vrijwel alleen nog voor een vraag of verzoek aan de receptie. Voor telefoontjes naar buiten gebruiken ze al enkele jaren hun eigen telefoon. Als ze al bellen, want appen via de hotelwifi is dé manier om met alle thuisblijvers contact te houden.

Voor- en nadelen van de hotel kamertelefoon

Voor hotels is de kamertelefoon tegenwoordig vooral een omzetgenerator, omdat gasten hiermee extra services bestellen. Dat levert een gemiddeld hotel al snel €20 per roomservice bestelling op. Andere diensten tellen we dan nog niet eens mee. De kosten die hier tegenover staan zijn tegenwoordig dankzij VoIP beperkt tot enkele tientjes per maand.

Voor- en nadelen van de hotel kamertelefoon

Voor hotels is de kamertelefoon tegenwoordig vooral een omzetgenerator, omdat gasten hiermee extra services bestellen. Dat levert een gemiddeld hotel al snel €20 per roomservice bestelling op. Andere diensten tellen we dan nog niet eens mee. De kosten die hier tegenover staan zijn tegenwoordig dankzij VoIP beperkt tot enkele tientjes per maand.

Wat zeggen de trends?

In het buitenland gelden soms andere spelregels. Daar kan het gebruik van een vaste landlijn wettelijk verplicht zijn. Ook babyboomers willen vaak nog graag gebruik maken van die vertrouwde kamertelefoon. Toch heeft meer dan 80% van de babyboomers een smartphone.

 

Visie Guest Compass

In onze ogen hangt het af van je vestigingsplaats en de leeftijd en gewoontes van je gasten of die hotelkamertelefoon in jouw hotel 2025 gaat halen. Maar binnen de EU en voor de meerderheid van de hotelgasten zal de kamertelefoon al snel een antiek accessoire zijn (als ze dat nu al niet vinden). Ze gebruiken liever hun eigen smartphone om hun extraatjes te bestellen! Verhalen uit de vorige eeuw van de hotelgast die naar de receptie belde om 19:00 voor een Escort. Waarop de hotelmanager alle Ford garages in de buurt is gaan bellen, zullen we dus moeten gaan missen.

”Bestaat de hotel kamertelefoon nog in 2025”.

 

Wat zegt ons panel?

Ruim tweederde van de hotelgasten geeft aan geen behoefte aan een kamertelefoon te hebben. Dit is een stuk meer dan een paar early adapters. Toch wil bijna een kwart de telefoon behouden. Dat vraagt eigenlijk om nader onderzoek: waarom willen ze dat? Is die kamertelefoon echt onmisbaar? Is de voorkeur leeftijdsgebonden?

Ons panel van hotelprofessionals laat een kleine meerderheid zien die de hotel kamertelefoon wil afschaffen. Toch is een aanzienlijk deel kennelijk afwachtend om deze stap te zetten. Zij kunnen hun gasten natuurlijk een alternatief aanbieden of onderzoeken hoe de voorkeur in hun hotel ligt.

De hotel kamertelefoon maakt plaats voor technologie zoals: chat, whatsapp, webapp, hotel TV, hotelapp of spraakiets anders. Is het misschien nog niet in 2025, dan zal het niet veel langer duren. Het gemak van de gast staat voorop en ook vanuit hotelmanagement bieden alternatieven meer kansen op een optimale gastbeleving tegen lagere kosten, en inspanning.

Meer over ons panel

Samen met een panel van zeven uiteenlopende hotelexperts verkennen wij de hotelvoorzieningen van de toekomst. Daarnaast hebben we 482 hotelgasten in Nederland en België naar hun mening over die voorzieningen gevraagd.

GERELATEERD NIEUWS


Heeft de hotelkamer nog een televisie in 2025?

Heeft de hotelkamer nog een televisie in 2025?

Nee, geen tv, maar wel een scherm. Uit onderzoek van GuestCompass blijkt dat schermen in hotelkamers ‘smart’ moeten zijn. Waarom? Dat lees je hier .

Heeft het hotel(de kamer) nog een strijkijzer en strijkplank in 2025?

Heeft het hotel(de kamer) nog een strijkijzer en strijkplank in 2025?

Ja, waarschijnlijk wel. Zakelijke gasten willen kreukvrije kleding en strijken het liefst zelf. Zo blijkt uit onderzoek van GuestCompass.

Heeft de hotelkamer nog een minibar in 2025?

Heeft de hotelkamer nog een minibar in 2025?

Ja, maar de inhoud ervan verandert. Uit onderzoek van GuestCompass blijkt dat de minibar of leeg of gevuld moet zijn met de ‘juiste’ producten. Welke dat zijn, lees je hier.

©® 2020 GuestCompass

©® 2020 GuestCompass