Marjolein van der Kaay zoekt het uit

Marjolein Peilt:

Heeft het hotel(de kamer) nog een strijkijzer en strijkplank in 2025?

”Ja, waarschijnlijk wel. Zakelijke gasten willen kreukvrije
kleding en strijken het liefst zelf. Zo blijkt uit onderzoek
van GuestCompass.

Column maart 2021 

Dit zal echt niet gebeuren. Als je geen kreuken wilt zal je toch echt zelf moeten strijken. Vooral de zakelijke gast wil nog graag toegang tot de strijkplank en bout. Het liefst ook in de kamer zelf. Wel zo makkelijk tijdens het nieuws kijken. Even stijken in je onderbroek.

Onze observaties

Zakelijke reizigers hebben een belangrijk doel tijdens hun hotelverblijf. Op tijd en verzorgd op hun afspraak verschijnen. Dat betekent (helaas) kleding strijken. Ook strijkvrije overhemden kreuken namelijk en trucjes als kleding ophangen in de dampende douche werken matig. Deze groep gasten wil daarom een hotel met een goede strijkservice. Is die er, dan komen ze (terug). Is die er niet, dan blijven ze weg.

Voor- en nadelen van het strijkijzer en de strijkplank in een hotel

De meeste gasten willen zelf strijken. Een strijkijzer en strijkplank zijn daarom een must. Die kun je standaard in enkele kamers plaatsen of op aanvraag aanbieden. Welke optie je ook kiest, zorg er altijd voor dat je alles goed onderhoudt. Dat is helaas een tijdrovende klus, maar wel een die belangrijk is. Niets is zo frustrerend voor een gast als een strijkijzer dat kapot is, of – nog erger – kalkaanslag heeft of vies is. Vies? Ja, sommige gasten strijken meer dan alleen kleding… .

Voor- en nadelen van het strijkijzer en de strijkplank in een hotel

De meeste gasten willen zelf strijken. Een strijkijzer en strijkplank zijn daarom een must. Die kun je standaard in enkele kamers plaatsen of op aanvraag aanbieden. Welke optie je ook kiest, zorg er altijd voor dat je alles goed onderhoudt. Dat is helaas een tijdrovende klus, maar wel een die belangrijk is. Niets is zo frustrerend voor een gast als een strijkijzer dat kapot is, of – nog erger – kalkaanslag heeft of vies is. Vies? Ja, sommige gasten strijken meer dan alleen kleding… .

Onze visie

Wil je je zakelijk gasten tevreden houden, dan moet je een goede strijkservice bieden. Een service zonder gedoe en het liefst zonder (al te veel) extra kosten. Dat betekent strijkijzers en –planken op de hotelkamer of op afroep beschikbaar bij de receptie. Wat ook kan, is een zogenaamde strijkkamer op elke verdieping. Dat is makkelijker in onderhoud, maar minder klantvriendelijk. Gezellig samen strijken? Gasten zijn er niet zo gek op. Hetzelfde geldt voor de stomerij; te duur.

 

Welke trends zien wij?

Wat voor de Nederlandse zakelijke reiziger geldt, geldt ook voor de buitenlandse. Hotels worden gekozen en beoordeeld op hun strijkservice. In Groot-Brittannië behoort een strijkijzer en –plank meestal tot de standaard kameruitrusting van hotels. Of gasten kunnen gebruikmaken van een snelle stomerijservice waarbij kleding dezelfde dag klaar en/of speciaal ingepakt (‘boxing’) is zodat het kreukvrij blijft. En dat voor een klein bedrag.

”Bestaat de strijkijzer en de strijkplank in hotels nog in 2025”.

 

Wat zegt ons panel?

Of strijken in hotelkamers mogelijk blijft, weet ons expertpanel niet zo zeker. “Je ziet steeds meer hotels met een strijkruimte voor gasten of hotels die een speciale strijkservice aanbieden waarbij het personeel even de kleding voor gasten strijkt”, aldus een van onze panelleden.

Slechts een deel van de hotelgasten vindt strijken tijdens zijn verblijf belangrijk. Die groep wil graag een goed strijkijzer op zijn kamer en als het even kan, een met flink wat stoom. Dat strijkt lekker en snel.

Strijken: voor zakelijke gasten is het een noodzakelijk kwaad. Help je dat vervelende klusje snel te klaren, dan scoor je als hotel punten. Een strijkservice die gladjes verloopt, maakt dat zakelijke gasten (terug) komen.

Meer over ons panel

Samen met een panel van zeven uiteenlopende hotelexperts verkennen wij de hotelvoorzieningen van de toekomst. Daarnaast hebben we 482 hotelgasten in Nederland en België naar hun mening over die voorzieningen gevraagd.

GERELATEERD NIEUWS


Heeft de hotelkamer nog een televisie in 2025?

Heeft de hotelkamer nog een televisie in 2025?

Nee, geen tv, maar wel een scherm. Uit onderzoek van GuestCompass blijkt dat schermen in hotelkamers ‘smart’ moeten zijn. Waarom? Dat lees je hier .

Heeft de hotelkamer nog een minibar in 2025?

Heeft de hotelkamer nog een minibar in 2025?

Ja, maar de inhoud ervan verandert. Uit onderzoek van GuestCompass blijkt dat de minibar of leeg of gevuld moet zijn met de ‘juiste’ producten. Welke dat zijn, lees je hier.

Heeft de hotelkamer nog een kluisje in 2025?

Heeft de hotelkamer nog een kluisje in 2025?

Waarschijnlijk wel, maar erg geliefd zijn ze niet. Hotelgasten vinden kluisjes vaak ondingen. Waarom? Je leest het hier, in het onderzoek van GuestCompass