Marjolein van der Kaay zoekt het uit

Marjolein Peilt:

Heeft de hotelkamer nog een televisie in 2025?

”Nee, geen tv, maar wel een scherm. Uit onderzoek van
GuestCompass blijkt dat schermen in hotelkamers ‘niet zo smart’
hoeven zijn. Waarom? Dat lees je hier .

Column april 2021 

Investeer je als hotel in een mooie tv, gebruikt je gast ‘m vervolgens (haast) niet: Weg met dat ding. Of heeft de tv toch nog potentie? GuestCompass zoekt het uit.

Onze observaties

Voor de hotelkamer-tv geldt: hoe groter het scherm, hoe meer kanalen en functies, hoe beter. Het liefst kijken gasten naar een scherm waar ze ook hun favoriete series, films en programma’s op kunnen zien van streamingdiensten als Netflix en Videoland. Eigen content kunnen streamen, vinden hotelgasten helemaal top en met een goed in-room-entertainment-service kan dat ook: #topservice hier.

Voor- en nadelen van de televisie

Vrijwel elke hotelkamer heeft een tv. Toch kun je je als hotel met de tv onderscheiden. Het vereist wel een investering. Gasten willen het liefst overal hun favoriete series kunnen afkijken. Als dat op de ‘smart’ hotel-tv kan, speel je als hotel goed in op de persoonlijke behoefte van gasten en vergroot je tegelijkertijd de kwaliteitsbeleving van de gehele hotelkamer. Dat betekent voor gasten ongestoord ‘bingen’ en voor jou bingo .

Voor- en nadelen van de televisie

Vrijwel elke hotelkamer heeft een tv. Toch kun je je als hotel met de tv onderscheiden. Het vereist wel een investering. Gasten willen het liefst overal hun favoriete series kunnen afkijken. Als dat op de ‘smart’ hotel-tv kan, speel je als hotel goed in op de persoonlijke behoefte van gasten en vergroot je tegelijkertijd de kwaliteitsbeleving van de gehele hotelkamer. Dat betekent voor gasten ongestoord ‘bingen’ en voor jou bingo .

Onze visie

Tv-kijken is iets van de vorige eeuw. In hotels kijken gasten ‘smart’: naar domme schermen die ze via hun telefoon bedienen. In de toekomst krijgen die schermen hopelijk een touchscreen waardoor ze overal te gebruiken en te bedienen zijn: uitermate gebruiksvriendelijk dus. Even naar huis of de receptie bellen, kan dan op elke plek. Hetzelfde geldt voor ‘conference calls’ voeren. Vooral voor zakelijke gasten is dat een uitkomst.

 

Welke trends zien wij?

Ook in hotelkamers buiten Nederland krijgt de tv een andere functie. Steeds vaker is de tv een interactieve ‘hub’ waarmee gasten communiceren (bijvoorbeeld met de receptie), informatie zoeken, kamerfuncties bedienen zoals licht en temperatuur en hun eigen content kunnen streamen. Dat laatste kan via de smartphone, maar evengoed via een usb-poort waar gasten bijvoorbeeld een Amazon Fire Stick of een Google Chromecast op kunnen aansluiten.

”Is er nog een tv op de hotelkamer in 2025”.

 

Wat zegt ons panel?

De televisie blijft: dat weet een meerderheid van ons panel van hotelexperts zeker. Wel krijgt de tv een andere uitstraling en functie. “De tv biedt meerdere opties. Gasten kunnen niet alleen zenders bekijken, maar ook hun eigen series en films streamen”, aldus een van onze panelleden.

Ook een meerderheid van de hotelgasten denkt dat de televisie een blijvertje is. Gasten stellen wel meer eisen aan het (televisie)scherm. “Minimaal 32 inch”, vulde een van de hotelgasten in op onze vragenlijst.

De tv blijft, maar dan in een ander jasje en met andere functies. Via een in-room-entertainment- service kunnen gasten hun eigen content streamen op het scherm in de hotelkamer. Dat betekent zonder gedoe lekker tv-kijken zoals thuis en tegelijkertijd kamerfuncties als licht en temperatuur regelen en roomservice bestellen.

Meer over ons panel

Samen met een panel van zeven uiteenlopende hotelexperts verkennen wij de hotelvoorzieningen van de toekomst. Daarnaast hebben we 482 hotelgasten in Nederland en België naar hun mening over die voorzieningen gevraagd.

GERELATEERD NIEUWS


Heeft het hotel(de kamer) nog een strijkijzer en strijkplank in 2025?

Heeft het hotel(de kamer) nog een strijkijzer en strijkplank in 2025?

Ja, waarschijnlijk wel. Zakelijke gasten willen kreukvrije kleding en strijken het liefst zelf. Zo blijkt uit onderzoek van GuestCompass.

Heeft de hotelkamer nog een minibar in 2025?

Heeft de hotelkamer nog een minibar in 2025?

Ja, maar de inhoud ervan verandert. Uit onderzoek van GuestCompass blijkt dat de minibar of leeg of gevuld moet zijn met de ‘juiste’ producten. Welke dat zijn, lees je hier.

Heeft de hotelkamer nog een kluisje in 2025?

Heeft de hotelkamer nog een kluisje in 2025?

Waarschijnlijk wel, maar erg geliefd zijn ze niet. Hotelgasten vinden kluisjes vaak ondingen. Waarom? Je leest het hier, in het onderzoek van GuestCompass

©® 2020 GuestCompass

©® 2020 GuestCompass