Marjolein van der Kaay zoekt het uit

Marjolein Onderzoekt:

Heeft je hotelkamer nog een minibar in 2025?

Ja, maar de inhoud ervan verandert. Uit onderzoek van GuestCompass blijkt dat de minibar of leeg of gevuld moet zijn met de ‘juiste’ producten. Welke dat zijn, lees je hier .

Column juni 2020 

Effe lekker chillen na een warme dag: hoe doe je dat? Nou, in ieder geval niet zo. Oh help, daar gaat je energierekening, lekker #bewust bezig . Tip: regel de kamertemperatuur en vul die minibar met coole drankjes. Dat werkt. Anders kan die minibar meteen de deur uit. Of toch niet?
GuestCompass zoekt het uit.

Onze observaties

Voor de minibar geldt: het versterkt het ultieme hotelgevoel. Niets is zo fijn en luxe om bij aankomst een goed gevulde minibar aan te treffen. Elke gast doet meteen de deur open en kijkt of er iets lekkers in staat. Jammer wel van de vaak hoge prijzen en het brommende geluid. Moet dat ding zo vaak aanslaan? #irritatiepuntje. En waarom staat de minibar meestal – heel onhandig
– op de grond? Nog een #verbeterpuntje.

Voor- en nadelen van de minibar

Met de minibar kun je als hotel extra omzet generen. Tenminste als je een bijzonder assortiment aanbiedt. Geen standaard hapjes en drankjes, maar een selectie van mooie (lokale) merken die naadloos aansluiten bij je hotelconcept. Die producten willen gasten wel proberen en betalen. In dat geval loont de minibar. Anders is het maar een onhandig en duur ding. Het onderhouden en bijvullen ervan is een tijdrovende klus.

Voor- en nadelen van de minibar

Met de minibar kun je als hotel extra omzet generen. Tenminste als je een bijzonder assortiment aanbiedt. Geen standaard hapjes en drankjes, maar een selectie van mooie (lokale) merken die naadloos aansluiten bij je hotelconcept. Die producten willen gasten wel proberen en betalen. In dat geval loont de minibar. Anders is het maar een onhandig en duur ding. Het onderhouden en bijvullen ervan is een tijdrovende klus.

Onze visie

Steeds meer hotels verwijderen de minibar. Uit kostenbesparing (personeelskosten) en uit milieuoverwegingen (hoog energieverbruik). Jammer; de minibar kan zowel voor het hotel als de gast waarde toevoegen. Bied bijvoorbeeld een lege minibar aan (met een aan/uit knop) die een gast als koelkast kan gebruiken voor producten die hij zelf koopt in de foodshop in de hotellobby. Of ga voor de all-inclusive-variant waarbij je het gebruik van de minibar in de kamerprijs berekent, of kosteloos aanbiedt. Dat laatste kan wanneer je de minibar gebruikt als marketinginstrument. Hotelgasten kunnen nieuwe producten testen die producenten gratis of voor een lage prijs leveren.

 

Welke trends zien wij?

Ook buiten Nederland kiezen steeds meer hotels voor een lege minibar. Ze bieden een foodshop aan met etenswaren die aansluiten bij de uitstraling van het hotel. Of een complete foodmarket waar drankjes en snacks vers worden bereid. Gasten kopen waar ze zin in hebben en bewaren de producten eventueel in hun minibar. Wat ook kan, is de zogenaamde minibar op maat. Hierbij kunnen gasten vooraf doorgeven welke producten ze in de minibar willen. Persoonlijke service op en top. Helemaal als de minibar wordt aangevuld met services als een welkomstcocktail naar keuze of een eigen biertap in de hotelkamer. Zo wordt de minibar een ware beleving.

”Bestaat de minibar nog in 2025”.

 

Wat zegt ons panel?

De minibar blijft: dat weet een kleine meerderheid van ons panel van hotelexperts zeker. Wel bieden hotels de minibar anders aan, bijvoorbeeld leeg, als een koelkast. En waar de minibar verdwijnt, wordt die vervangen door (uitgebreide) roomservice.

Ook een kleine meerderheid van de hotelgasten wil de minibar behouden. Wat er precies in moet staan, daar spreken ze zich niet over uit. Wel dat er plek moet zijn voor hun eigen producten.

De minibar blijft, maar dan wel met een andere inhoud. Een die meer aansluit op de persoonlijke wensen van gasten. Een lege minibar die een gast gemakkelijk kan vullen met producten uit de hotelshop. Of juist een volle minibar met producten die gasten bijzonder vinden en/of van tevoren zelf kiezen. Liefst producten die voordelig geprijsd zijn of – nog beter – gratis zijn. Dan zorgt de minibar voor dat ultieme gevoel van luxe en huiselijkheid. En dat is precies wat je als hotel wil .

Meer over ons panel

Samen met een panel van zeven uiteenlopende hotelexperts verkennen wij de hotelvoorzieningen van de toekomst. Daarnaast hebben we 482 hotelgasten in Nederland en België naar hun mening over die voorzieningen gevraagd.

GERELATEERD NIEUWS


Heeft de hotelkamer nog een televisie in 2025?

Heeft de hotelkamer nog een televisie in 2025?

Nee, geen tv, maar wel een scherm. Uit onderzoek van GuestCompass blijkt dat schermen in hotelkamers ‘smart’ moeten zijn. Waarom? Dat lees je hier .

Heeft het hotel(de kamer) nog een strijkijzer en strijkplank in 2025?

Heeft het hotel(de kamer) nog een strijkijzer en strijkplank in 2025?

Ja, waarschijnlijk wel. Zakelijke gasten willen kreukvrije kleding en strijken het liefst zelf. Zo blijkt uit onderzoek van GuestCompass.

Heeft de hotelkamer nog een kluisje in 2025?

Heeft de hotelkamer nog een kluisje in 2025?

Waarschijnlijk wel, maar erg geliefd zijn ze niet. Hotelgasten vinden kluisjes vaak ondingen. Waarom? Je leest het hier, in het onderzoek van GuestCompass

©® 2020 GuestCompass

©® 2020 GuestCompass