Marjolein van der Kaay zoekt het uit

Kun je in 2025 nog koffie en thee zetten op de hotelkamer?

Zeker! Hotelgasten hebben altijd zin in een vers bakkie koffie of thee en die zetten ze graag zelf op hun hotelkamer. Zo blijkt uit onderzoek van GuestCompass.

Oktober 2020 

Even brainstormen: wat kun je koken in de waterkoker? Tuurlijk, water,  maar wat nog meer? 

In de categorie vloeibaar: chocomel en kant-en-klaar soep.

Wat ook kan, zijn noedels, eieren, pasta, wortels en doperwten.

Weet je meteen waarom gasten vaak klagen dat de thee vreemd smaakt. Dus dan maar geen warme dranken meer op de hotelkamer.

Of toch wel? GuestCompass zoekt het uit

Onze observaties

Koffie en thee: eigenlijk alle hotelgasten willen zelf een bakkie kunnen zetten. Vanwege lange vliegreizen, verschillende tijdzones en jetlags kan de zin in een vers kopje koffie ook midden in de nacht komen. Niets zo fijn en luxe om dan zelf iets klaar te kunnen maken. Goede koffie- en theevoorzieningen op de kamer worden daarom door alle hotelgasten gewaardeerd. Voorzie je naast lekkere koffie en thee ook in verse melk, creamer, suiker en honing, dan krijg je als hotel een #dikkeduim.

Voor- en nadelen van koffie en thee zetten op de hotelkamer?

Natuurlijk kun je 24 uur per dag verse koffie en thee aanbieden in de lobby of de bar, maar dan moeten hotelgasten zich eerst aankleden voordat ze hun shot cafeïne of theïne krijgen: #arelaxed. Een goede koffiemachine en waterkoker op de hotelkamer is een groot genot voor je hotelgasten. Tenminste als je die goed schoonmaakt en onderhoudt; uit vieze machines komen vieze bakkies en die pleurt iedereen meteen weg. Elke dag dus even je machines checken. Kun je gelijk de koffie- en theevoorraad aanvullen. Ook zo’n tijdrovend, maar belangrijk karweitje.

Voor- en nadelen van koffie en thee zetten op de hotelkamer?

Natuurlijk kun je 24 uur per dag verse koffie en thee aanbieden in de lobby of de bar, maar dan moeten hotelgasten zich eerst aankleden voordat ze hun shot cafeïne of theïne krijgen: #arelaxed. Een goede koffiemachine en waterkoker op de hotelkamer is een groot genot voor je hotelgasten. Tenminste als je die goed schoonmaakt en onderhoudt; uit vieze machines komen vieze bakkies en die pleurt iedereen meteen weg. Elke dag dus even je machines checken. Kun je gelijk de koffie- en theevoorraad aanvullen. Ook zo’n tijdrovend, maar belangrijk karweitje.

Onze visie

Ja, het vergt onderhoud en het geeft gedoe, maar elke hotelgast mist meteen die koffiemachine en waterkoker als ze niet op de hotelkamer staan. Ook al bied je koffie en thee in de lobby aan en heb je een goede roomservice, hotelgasten willen (ook) hun eigen kopjes zetten. Eventueel kun je ervoor kiezen om op elke verdieping een goede koffie- en theevoorziening aan te bieden in plaats van op elke hotelkamer. Maar ook daarvoor geldt dat goed onderhoud noodzakelijk is.

 

Welke trends zien wij?

Koffie: ook internationale hotelgasten kunnen niet zonder. Het moet er altijd (24/7) zijn, in de lobby of anders in de hotelkamer . De koffievoorziening is daarom bij hotels buiten Nederland een punt van aandacht. Zo heeft de internationale hotelketen Le Méridien een speciaal ‘Master Baristas programma’ waarbij alle hotels een eigen barista hebben. Sommige serveren wel een hele bijzondere ‘signature coffee’.

Wat zegt ons panel* over koffie en thee zetten in de hotelkamer?

Ons expertpanel is unaniem: ook in de toekomst kunnen gasten zelf koffie en thee zetten op hun hotelkamer. “Als hotel ben je niet verplicht deze service te bieden, maar gasten verwachten het wel”, aldus een van onze panelleden.

Het merendeel van de hotelgasten wil ook in de toekomst graag koffie- en theevoorzieningen op hun kamer. Liefst (standaard) een aparte waterkoker zodat de thee niet naar koffie smaakt en geen plastic bekertjes meer. Die drinken niet lekker en zorgen voor extra afval.

Je hotel hoeft niet 24/7 een barista te hebben. Met een goede koffiemachine en waterkoker op de hotelkamer maak je je gasten ook blij. Zorg voor schone en werkende machines, een mooie koffie- en theeselectie en je gasten zijn dik tevreden. Grote kans dat ze nog een keer een bakkie komen doen smile.

* Meer over ons panel

Samen met een panel van 7 uiteenlopende hotelexperts verkennen wij de hotelvoorzieningen van de toekomst. Daarnaast hebben we 400 hotelgasten in Nederland en België naar hun mening over die voorzieningen gevraagd.

GERELATEERD NIEUWS


Heeft de hotelkamer nog een kluisje in 2025?

Heeft de hotelkamer nog een kluisje in 2025?

Waarschijnlijk wel, maar erg geliefd zijn ze niet. Hotelgasten vinden kluisjes vaak ondingen. Waarom? Je leest het hier, in het onderzoek van GuestCompass

Heeft het hotel nog een receptiebalie in 2025?

Heeft het hotel nog een receptiebalie in 2025?

Marjolein Peilt: Heeft het hotel nog een receptiebalie in 2025? ''Nee. Uit onderzoek van GuestCompass blijkt dat de receptiebalie ...

Heeft het hotel nog roomservice in 2025?

Heeft het hotel nog roomservice in 2025?

Ja, maar de manier waarop hotels roomservice bieden, verandert wel. Wat er verandert, lees je hier, in het onderzoek van GuestCompass.

©® 2020 GuestCompass

©® 2020 GuestCompass