
Wifi Forward
GuestCompass op jullie eigen WiFi netwerk
Je kan je WiFi zo instellen dat de gebruiker automatisch wordt doorgestuurd naar jullie GuestCompass inhouse webapp. Let op; android staat dit niet toe op hun toestellen.
Een wifi forward is een slimme manier om gasten naar jullie GuestCompass te krijgen. Officieel heet dit een URL-Forward. Op deze pagina leggen we je uit hoe een wifi netwerk ingesteld kan worden zodat gasten automatisch op jullie GuestCompass terecht komen. Een URL forward instellen is soms eenvoudig maar kan ook lastig zijn en in sommige gevallen is het niet mogelijk. We proberen zo duidelijk mogelijk de stappen en bekende obstakels uit te leggen.

Stap 1: subdomein instellen
Bij GuestCompass beginnen we met een werk URL, dat is meestal jouwnaam.guestcompass.nl. Al snel vragen we wat de permanente URL van jullie GuestCompass zou moeten zijn. Er wordt vaak gekozen voor info.jullie-domein-naam.nl. We noemen dat een subdomein.
Je maakt een subdomein aan met een DNS instelling. Dat gebeurt via de organisatie waar ook de domeinnaam is aangevraagd.
De GuestCompass subdomein moet een C-name verwijzing worden en naar webapp.guestcompass.nl wijzen.
Als dat is ingesteld geef je ons een seintje zodat wij de nieuwe subdomein aan jullie GuestCompass kunnen linken. Zodra de subdomein werkt geven kan je door naar stap 2.
Bij GuestCompass beginnen we met een werk URL, dat is meestal jouwnaam.guestcompass.nl. Al snel vragen we wat de permanente URL van jullie GuestCompass zou moeten zijn. Er wordt vaak gekozen voor info.jullie-domein-naam.nl. We noemen dat een subdomein.
Je maakt een subdomein aan met een DNS instelling. Dat gebeurt via de organisatie waar ook de domeinnaam is aangevraagd.
De GuestCompass subdomein moet een C-name verwijzing worden en naar webapp.guestcompass.nl wijzen.
Als dat is ingesteld geef je ons een seintje zodat wij de nieuwe subdomein aan jullie GuestCompass kunnen linken. Zodra de subdomein werkt geven kan je door naar stap 2.
Stap 2: wifi forward aanvragen
Tenzij jij degene bent die jullie Wifi netwerk onderhoud zal je de partij die jullie wifi netwerk onderhoud een bericht moeten sturen. Bijvoorbeeld:
Beste WiFi partner,
Wij werken met GuestCompass. Zij leveren ons online informatie kanaal. We willen graag gebruikers die inloggen op ons wifi netwerk, middels een captive portal automatisch doorsturen naar: info.jouwnaam.nl.
Zouden jullie mij kunnen laten weten wanneer dit ingesteld is.
Met vriendelijke groet,
….
Theoretisch ben je nu bij Stap 3 (succes!!). In de praktijk zijn er nog een aantal beren op de weg. We nemen de meest voorkomende hier door (vragen 1/2/3 middels achtergrond kleuren onderscheiden??):
1. Jouw wifi partner wil de forward niet instellen.
Het wifi werkt nu toch. Waarom zou je een URL forward willen instellen? We weten uit ervaring dat het instellen van een URL forward op je wifi netwerk heel goed werkt en ervoor zorgt dat gasten maximaal gebruik maken van jullie eigen in-house informatiekanaal de GuestCompass!
2. Het instellen van een captive portal lukt niet.
Het is van belang dat jouw wifi partner goed de huidige situatie en de mogelijkheden tot aanpassing bekijkt.
Tenzij jij degene bent die jullie Wifi netwerk onderhoud zal je de partij die jullie wifi netwerk onderhoud een bericht moeten sturen. Bijvoorbeeld:
Beste WiFi partner,
Wij werken met GuestCompass. Zij leveren ons online informatie kanaal. We willen graag gebruikers die inloggen op ons wifi netwerk, middels een captive portal automatisch doorsturen naar: info.jouwnaam.nl.
Zouden jullie mij kunnen laten weten wanneer dit ingesteld is.
Met vriendelijke groet,
….
Theoretisch ben je nu bij Stap 3 (succes!!). In de praktijk zijn er nog een aantal beren op de weg. We nemen de meest voorkomende hier door (vragen 1/2/3 middels achtergrond kleuren onderscheiden??):
1. Jouw wifi partner wil de forward niet instellen.
Het wifi werkt nu toch. Waarom zou je een URL forward willen instellen? We weten uit ervaring dat het instellen van een URL forward op je wifi netwerk heel goed werkt en ervoor zorgt dat gasten maximaal gebruik maken van jullie eigen in-house informatiekanaal de GuestCompass!
2. Het instellen van een captive portal lukt niet.
Het is van belang dat jouw wifi partner goed de huidige situatie en de mogelijkheden tot aanpassing bekijkt.
1. Ga na hoe jullie wifi netwerk beveiligd is.
De meeste wifi netwerken zijn beveiligd. Je kan een wifi netwerk op verschillende manieren beveiligen. Door de volgende vragen te beantwoorden kom je erachter hoe jullie wifi netwerk beveiligd is:
- Beveiliging 1 Als een gast verbinding probeert te maken moet hij meteen een wachtwoord intikken zodra hij het wifi netwerk van jullie hotel aanklikt. In dit geval zit de beveiliging op de access points zelf en is het wachtwoord nodig om überhaupt een verbinding te kunnen opbouwen met jullie netwerk
(zie screenshot)
- Beveiliging 2 Een gast kan verbinding maken met jullie wifi netwerk zonder meteen een wachtwoord te hoeven ingeven. Maar de gast wordt wel eerst naar een login of terms pagina verwezen die eerst geaccepteerd moeten worden. Dit heet een Captive portal. Vroeger stond er ook vaak een login en wachtwoord veld op deze pagina en kreeg je van het hotel de login gegevens om in te loggen. Tegenwoordig staan er meestal een paar regels tekst met de voorwaarden voor gebruik van het wifi netwerk en een knop om verbinding te maken met het netwerk.
(zie screenshot)
- Beveiliging 3 Een combinatie van 1 en 2 kan ook. In dit geval zal je een wachtwoord moeten invullen om verbinding met het netwerk te maken en word de gast automatisch geforward naar een captive portal waar een gast de terms van het gebruik van het netwerk moet accepteren voordat hij internet heeft. Een vaak voorkomende combinatie waar zowel beveiliging als het accepteren van de voorwaarden van het hotel voor gebruik van het netwerk geborgt is.
- Beveiliging 4 Een gast kan verbinding maken zonder wachtwoord en heeft meteen internet. Een volledig open netwerk zonder beveiliging. Deze kom je niet vaak tegen. Heel soms in afgelegen gebieden waar maar één hotel staat en er alleen gasten in de buurt zijn.
2. Bij beveiliging type 2 en 3 kan je een wifi forward aanzetten. Bij beveiliging type 1 en 4 is een wifi forward niet mogelijk.
In geval van een beveiliging type 1 of 4 dien je deze eerst om te zetten naar beveiliging type 2 of 3 zodat er een captive portal kan worden aangezet.
3. Beperkingen van de wifi apparatuur.
Niet alle apparatuur heeft de mogelijkheid om een URL forward en/of captive portal in te stellen. We geven liever geen lijst van geschikte apparatuur omdat de mogelijkheden nogal verschillen per type en zelfs software versie. Heb je bijvoorbeeld access points van Aruba, dan kan het op de nieuwere modellen wel, maar zijn oudere versies niet geschikt enzovoort. Als je op dit punt bent beland, dan kan jou wifi partner je vaak vertellen wat de mogelijkheden zijn. Heb je geen wifi provider maar werk je met KPN Hotspots, Van Staalduinen of Sbit, daar is een wifi forward geen probleem; die kunnen ze zo voor je instellen.
1. Ga na hoe jullie wifi netwerk beveiligd is.
De meeste wifi netwerken zijn beveiligd. Je kan een wifi netwerk op verschillende manieren beveiligen. Door de volgende vragen te beantwoorden kom je erachter hoe jullie wifi netwerk beveiligd is:
- Beveiliging 1 Als een gast verbinding probeert te maken moet hij meteen een wachtwoord intikken zodra hij het wifi netwerk van jullie hotel aanklikt. In dit geval zit de beveiliging op de access points zelf en is het wachtwoord nodig om überhaupt een verbinding te kunnen opbouwen met jullie netwerk
(zie screenshot)
- Beveiliging 2 Een gast kan verbinding maken met jullie wifi netwerk zonder meteen een wachtwoord te hoeven ingeven. Maar de gast wordt wel eerst naar een login of terms pagina verwezen die eerst geaccepteerd moeten worden. Dit heet een Captive portal. Vroeger stond er ook vaak een login en wachtwoord veld op deze pagina en kreeg je van het hotel de login gegevens om in te loggen. Tegenwoordig staan er meestal een paar regels tekst met de voorwaarden voor gebruik van het wifi netwerk en een knop om verbinding te maken met het netwerk.
(zie screenshot)
- Beveiliging 3 Een combinatie van 1 en 2 kan ook. In dit geval zal je een wachtwoord moeten invullen om verbinding met het netwerk te maken en word de gast automatisch geforward naar een captive portal waar een gast de terms van het gebruik van het netwerk moet accepteren voordat hij internet heeft. Een vaak voorkomende combinatie waar zowel beveiliging als het accepteren van de voorwaarden van het hotel voor gebruik van het netwerk geborgt is.
- Beveiliging 4 Een gast kan verbinding maken zonder wachtwoord en heeft meteen internet. Een volledig open netwerk zonder beveiliging. Deze kom je niet vaak tegen. Heel soms in afgelegen gebieden waar maar één hotel staat en er alleen gasten in de buurt zijn.
2. Bij beveiliging type 2 en 3 kan je een wifi forward aanzetten. Bij beveiliging type 1 en 4 is een wifi forward niet mogelijk.
In geval van een beveiliging type 1 of 4 dien je deze eerst om te zetten naar beveiliging type 2 of 3 zodat er een captive portal kan worden aangezet.
3. Beperkingen van de wifi apparatuur.
Niet alle apparatuur heeft de mogelijkheid om een URL forward en/of captive portal in te stellen. We geven liever geen lijst van geschikte apparatuur omdat de mogelijkheden nogal verschillen per type en zelfs software versie. Heb je bijvoorbeeld access points van Aruba, dan kan het op de nieuwere modellen wel, maar zijn oudere versies niet geschikt enzovoort. Als je op dit punt bent beland, dan kan jou wifi partner je vaak vertellen wat de mogelijkheden zijn. Heb je geen wifi provider maar werk je met KPN Hotspots, Van Staalduinen of Sbit, daar is een wifi forward geen probleem; die kunnen ze zo voor je instellen.
Stap 3
Top het werkt! Alleen…
1. De captive portal ziet er niet mooi uit. Kan dat anders?
Hoe de captive portal er precies uit ziet is afhankelijk van de hardware die gebruikt wordt. Bij sommige apparatuur kun je de captive portal pagina netjes vormgeven. Indien jullie wifi / netwerk provider daar hulp bij nodig heeft kunnen we daarbij helpen in de vorm van het aanleveren van een captive portal in de huisstijl van het hotel en passend bij de GuestCompass die volgt na het accepteren van de voorwaarden.
2. De wifi forward werkt niet op alle telefoons?
Op sommige oudere telefoons werkt de URL forward niet. Daarnaast werkt het op veel nieuwere Android toestellen niet. Hier kunnen wij, noch jouw wifi provider, iets aan doen. Vanaf versie 10 van Android hebben ze bij Android een wijziging doorgevoerd op het gebied van captive portals. Zodra er op de Accept of Connect knop wordt geklikt op de captive portal pagina is er internet en wordt de captive portal pagina automatisch gesloten door Android waardoor je de URL forward naar de GuestCompass niet te zien krijgt. In de praktijk betekend het dat ongeveer 30% van het totaal aantal bezoekers de URL forward niet te zien krijgt. Het internet werkt wel op alle apparaten.
3. Is mijn activatie zo compleet?
De wifi forward werkt heel goed als activatie van GuestCompass. Via de wifi forward worden gasten onbewust naar de GuestCompass gestuurd. Indien gasten de GuestCompass meteen wegklikken kunnen ze hem op een later moment niet altijd eenvoudig weer terugvinden. Mede daarom raden we je aan altijd meer te doen dan de wifi forward alleen. Voor alle activatie mogelijkheden klik hier.
1. De captive portal ziet er niet mooi uit. Kan dat anders?
Hoe de captive portal er precies uit ziet is afhankelijk van de hardware die gebruikt wordt. Bij sommige apparatuur kun je de captive portal pagina netjes vormgeven. Indien jullie wifi / netwerk provider daar hulp bij nodig heeft kunnen we daarbij helpen in de vorm van het aanleveren van een captive portal in de huisstijl van het hotel en passend bij de GuestCompass die volgt na het accepteren van de voorwaarden.
2. De wifi forward werkt niet op alle telefoons?
Op sommige oudere telefoons werkt de URL forward niet. Daarnaast werkt het op veel nieuwere Android toestellen niet. Hier kunnen wij, noch jouw wifi provider, iets aan doen. Vanaf versie 10 van Android hebben ze bij Android een wijziging doorgevoerd op het gebied van captive portals. Zodra er op de Accept of Connect knop wordt geklikt op de captive portal pagina is er internet en wordt de captive portal pagina automatisch gesloten door Android waardoor je de URL forward naar de GuestCompass niet te zien krijgt. In de praktijk betekend het dat ongeveer 30% van het totaal aantal bezoekers de URL forward niet te zien krijgt. Het internet werkt wel op alle apparaten.
3. Is mijn activatie zo compleet?
De wifi forward werkt heel goed als activatie van GuestCompass. Via de wifi forward worden gasten onbewust naar de GuestCompass gestuurd. Indien gasten de GuestCompass meteen wegklikken kunnen ze hem op een later moment niet altijd eenvoudig weer terugvinden. Mede daarom raden we je aan altijd meer te doen dan de wifi forward alleen. Voor alle activatie mogelijkheden klik hier.
Ondanks dat het soms wat lastig is om de wifi forward in te stellen, en je niet 100% van alle telefoons kan pakken, is het alsnog zeker de moeite waard om de wifi forward in te stellen of in elk geval je uiterste best te doen het werkend te krijgen. Heb je nog vragen, neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.
Wat kunnen wij voor u betekenen?
Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact op. Gelijk antwoord? Bel dan direct met 085-2100 999 of gebruik de chat functie rechts onderin.