Investeer je als hotel in een mooie tv, gebruikt je gast ‘m vervolgens (haast) niet: Weg met dat ding. Of heeft de tv toch nog potentie? GuestCompass zoekt het uit.
Voor de hotelkamer-tv geldt: hoe groter het scherm, hoe meer kanalen en functies, hoe beter. Het liefst kijken gasten naar een scherm waar ze ook hun favoriete series, films en programma’s op kunnen zien van streamingdiensten als Netflix en Videoland. Eigen content kunnen streamen, vinden hotelgasten helemaal top en met een goed in-room-entertainment-service kan dat ook: #topservice hier.
Vrijwel elke hotelkamer heeft een tv. Toch kun je je als hotel met de tv onderscheiden. Het vereist wel een investering. Gasten willen het liefst overal hun favoriete series kunnen afkijken. Als dat op de ‘smart’ hotel-tv kan, speel je als hotel goed in op de persoonlijke behoefte van gasten en vergroot je tegelijkertijd de kwaliteitsbeleving van de gehele hotelkamer. Dat betekent voor gasten ongestoord ‘bingen’ en voor jou bingo ☺.
Tv-kijken is iets van de vorige eeuw. In hotels kijken gasten ‘smart’: naar domme schermen die ze via hun telefoon bedienen. In de toekomst krijgen die schermen hopelijk een touchscreen waardoor ze overal te gebruiken en te bedienen zijn: uitermate gebruiksvriendelijk dus. Even naar huis of de receptie bellen, kan dan op elke plek. Hetzelfde geldt voor ‘conference calls’ voeren. Vooral voor zakelijke gasten is dat een uitkomst.
Ook in hotelkamers buiten Nederland krijgt de tv een andere functie. Steeds vaker is de tv een interactieve ‘hub’ waarmee gasten communiceren (bijvoorbeeld met de receptie), informatie zoeken, kamerfuncties bedienen zoals licht en temperatuur en hun eigen content kunnen streamen. Dat laatste kan via de smartphone, maar evengoed via een usb-poort waar gasten bijvoorbeeld een Amazon Fire Stick of een Google Chromecast op kunnen aansluiten.
De televisie blijft: dat weet een meerderheid van ons panel van hotelexperts zeker. Wel krijgt de tv een andere uitstraling en functie. “De tv biedt meerdere opties. Gasten kunnen niet alleen zenders bekijken, maar ook hun eigen series en films streamen”, aldus een van onze panelleden.
Ook een meerderheid van de hotelgasten denkt dat de televisie een blijvertje is. Gasten stellen wel meer eisen aan het (televisie)scherm. “Minimaal 32 inch”, vulde een van de hotelgasten in op onze vragenlijst.
De tv blijft, maar dan in een ander jasje en met andere functies. Via een in-room-entertainment- service kunnen gasten hun eigen content streamen op het scherm in de hotelkamer. Dat betekent zonder gedoe lekker tv-kijken zoals thuis en tegelijkertijd kamerfuncties als licht en temperatuur regelen en roomservice bestellen.